Leven en werken in een veranderende wereld

Hoe gaan we om met continue veranderingen en de diversiteit aan medewerkers? Het lijkt misschien een open deur, maar toch lijkt het zinvol om ons te verdiepen in de verschillende ontwikkelingen die gaande zijn. In deze uitgave neem ik u mee naar de ontwikkelingen in werk en de verschillen tussen de generaties.

Volgens Adjiedj Bakas en Martijn van de Woude in hun boek ‘De toekomst van werk’ bevindt werk zich in een ingrijpende transitieperiode, vergelijkbaar met het tijdperk van de industriële revolutie. Een paar trends die voor u van belang kunnen zijn:

  • Horizontale loopbaanontwikkeling komt vaker voor. Per levensfase kun je je omscholen naar een ander beroep.
  • Talentmanagement zal diverser moeten worden; hogeropgeleiden en lageropgeleiden hebben een verschillende behoefte aan werkinvulling, behoefte aan leiding, dagindeling, work-life balance etc.
  • Er ontstaat vraag naar nieuwe zingeving in het werk; jongeren weigeren werk te doen dat zinloos is. We kunnen ze binden door persoonlijke groei en ontwikkeling aan te bieden.
  • De verschillen in de generaties, die we inmiddels een naam hebben gegeven, bevestigen deze trends. Een verkorte beschrijving van de generaties (volgens Wikipedia):

Babyboomers: 1945-1960
De individualisten die zich door betrokkenheid en loyaliteit aan bedrijven binden. Hebben de introductie van de eerste computer en mobiele telefoon meegemaakt en dus de versnelling van de communicatie. Flexibiliteit en aanpassingsvermogen wordt van hen gevraagd.

Generatie X: 1961-1979
Kwam van school in de eerste recessie van de jaren tachtig. Heeft hard moeten werken, is ambitieus en carrière gericht. Hebben een sterke drang naar macht, status en geld.

Generatie Y: 1980-1990
Wil gezonde balans tussen werk en privé. Heeft ruimte en aandacht voor iedereen en wil gelijkheid. Is gewend om veel aandacht te krijgen. Is sociaal en zeer vertroeteld.

Generatie Einstein: 1991-nu
De jongste generatie die over enkele jaren het bedrijfsleven binnenstroomt. Zij groeien op in de digitale informatiemaatschappij. Ze zijn niet individueel maar collectivistisch ingesteld. Het zijn multitaskers, netwerkers en ze zijn slim en sociaal. Authentiek leven is van groot belang.

Hoe gaat u om met de diversiteit aan medewerkers en veranderingen in de toekomst?

Managers uit de Babyboomers scoren hoog op ‘uitzonderlijke kennis van de business’, ze zijn betere coaches en krijgen zaken makkelijker voor elkaar. Managers uit de generatie X daarentegen hebben een hogere graad van zelfontwikkeling en beschikken over een beter analysevermogen dan hun voorgangers. (volgens onderzoek van PDI, 2007).

Dit betekent dat u de managers uit de Generatie X op de competenties die met coaching en beïnvloedingsstrategieën te maken hebben verder kunt ontwikkelen.

Vos~Boven Coaching for growth kan uw managers coachen of trainen in de ontwikkeling van hun coachingsvaardigheden en beïnvloedingsstrategieën

By |2018-09-20T14:10:24+00:00september 5th, 2018|Food for Growth|0 Comments